Länsiafrikkalaisesta tanssista ja musiikista

Mitä afrikkalainen tanssi on? Entä musiikki?

Afrikka on suuri manner ja jokaisessa maassa on lukuisia etnisiä ryhmiä, joista varmaankin suurimmalla osalla on omat tanssinsa. Tansseissa on sekä yhtäläisyyksiä että eroja yhtä paljon kuin kansojen asuinpaikoissa ja -oloissa. Olivatpa tanssit minkälaisia tahansa, niissä on oleellista yhteisöllisyys. Tanssijan ja muusikon kommunikointi, tarkat askel- ja rytmikuviot samoin kuin improvisaatio kuuluvat yleensä kaikkiin tansseihin.
Rumpurytmit liittyvät tansseihin, mutta hiljaisempiäänisiä soittimia kuunnellaan rauhallisemmissa tilaisuuksissa. Lauluilla on myös tärkeä osa eri tilanteissa.

Mikä Länsi-Afrikka?

Afroahjon opetuksessa keskitymme aivan läntisimmän Afrikan traditioihin. Rytmit ja tanssit tulevat usein Guineasta tai sen naapurimaista, joihin kuuluvat Mali, Norsunluurannikko, Senegal, Gambia, Sierra Leone ja Guinea-Bissau. Pelkästään Guineassa on useita kymmeniä etnisiä ryhmiä, joista jokaisella on omat perinteensä. Täältä ovat kotoisin maailmallakin tunnetut djembe ja dudnun-rummut, balafoni ja kora.

Outi:

Haluan rohkaista kaikkia tanssimaan ja nauttimaan! Afrikkalainen tanssi sopii aivan kaikenikäisille ja -kokoisille, naisille ja miehille. Se antaa mahdollisuuden irrottautua arjesta rytmin mukanaan tempaamana, nostaa kuntoa ja pitää hartiajumit poissa.

Haluan kuitenkin opettaa niin, että kunnioitus vierasta ja rikasta kulttuuria kohtaan näkyisi tunneilla. Tanssi on monivivahteista, ja autenttisuuden on syytä säilyä mahdollisimman pitkälle.

N’Fanly:

Haluan opettaa edelleen kotimaani rikasta perinnettä. Kulttuurilla ei ole rajoja, afrikkalainen tanssi ja musiikki käy myös suomalaisilta mainiosti!

Kansanperinnettä, taidetta vaiko yksinkertaista rytmiä?

Kaikkea tätä, vaikkakaan rytmi on harvoin yksinkertaista! Mutkikkaat polyrytmiset kuviot ovat haasteellisia kokeneellekin soittajalle, ja lisämausteen tuo soppaan fraseeraus, jota on erittäin hankalaa edes nuotintaa. Sen vuoksi hyvä opettaja on aina tärkeä. Usein länsiafrikkalaiset rytmisoittimet soittavat melodisesti ja melodiasoittimet rytmisesti, näitä onkin vaikeaa laittaa länsimaisiin lokeroihin soitintyypeistä. Lisäksi äänen kauneusihanne on meistä ehkä erilainen: viritys saattaa aluksi kuulostaa kummalliselta ja epäpuhtaalta, vaikka on hyvinkin tarkka. Äänen särö ei ole virhe, vaan saattaa olla tarkoituksella tehty, sillä silloin siinä kuuluu elämä. Liian kliininen ääni ei ole kaunis!

Tanssissa on tärkeää liikkeen rytmitys ja rytmin ymmärtäminen. Askeleet ja kehon osien eriaikainen liike voi olla hyvin tarkkaan määrättyä, mutta yleensä aina on tilaa myös improvisaatiolle ja tanssijan omalle tulkinnalle. Linjakkaat kädet, lennokkaat hypyt ja taitoa vaativa keskivartalon käyttö ovat tyypillisiä länsiafrikkalaiselle tanssille, mutta toisaalta osallistua voi myös yksinkertaisella askelluksella. Hyvä tanssija tietää tanssin perusteet ja maustaa niitä omalla persoonallaan. Juhlissa tanssillinen ja musiikillinen leikinlasku on myös sallittu!

Rituaalitansseissa on omat tarkoituksensa, ja joskus vain vihkiytyneet pääsevät niitä katsomaan tai osallistumaan seremoniallisiin juhliin. Tällaisia voivat olla erilaiset naamiotanssit tai vaikkapa metsästäjien rituaalit ennen metsästystä.

Yleensä kuitenkin on tärkeää, että kaikki voivat osallistua juhliin, jos ei muuten niin edes taputtamalla käsiä rytmiin. Kaikki länsiafrikkalaista tanssiä nähneet tietävät, mikä siinä on kaikkein oleellisinta: ilo ja energia!

Useissa maissa on myös ammattiryhmiä, jotka ovat kehittäneet näitä rytmejä ja tansseja esitysversioiksi. Ne ovat usein vauhdikkaampia, tiivistetympiä ja näyttävämpiä kuin perinteet kylässä, mutta tehty silti perinteitä kunnioittaen ja myös uutta luoden.

petus Suomessa?

Kuinka tuoda monen päivän kyläjuhlaa tanssi- tai rumputunnille, siinäpä haaste. Yleensä tanssitunnilla keskitytään askeliin, rytmiin ja vartalon hallintaa parantaviin harjoituksiin ja opetellaan kuhunkin rytmiin koreografioita. Tanssien taustasta kerrotaan jotakin ja opetellaan myös lauluja kyseisiin rytmeihin. Rumputunnilla opetellaan samoin tekniikkaa, yhteissoittoa, eri tyyppisiä rytmejä ja kyseisten rytmien hankalasti määriteltävää ”fiilistä” ja sointia.